13 júla 2020

Sirup z čiernych ríbezlí


Keď sme sa pustili do oberania čiernych ríbezlí, ani som netušila, že ich bude tak veľa. Vôbec som nevedela čo s nimi budem robiť ale hlavne sa mi nechcelo. Džem neprichádzal do úvahy pretože som ho narobila dosť  minulý rok a robila som aj rôsol ktorý je fakt vynikajúci. Takže prvá voľba bola napratať ho do mrazáku. Robievam tak, ale samozrejme len malé množstvo, v zime na koláč padne vhod. Lenže tri kýble ríbezlí do mrazáku nenapchám. Tak padla voľba na sirup. 
3-8-2017








Na výrobu sirupu sú potrebné tri veci:
čierne ríbezle + cukor + kyselina citrónová

Aby som si čo najviac uľahčila prácu vytiahla som z komory dávno zabudnutý parný odšťavovač. Sirup som v ňom nerobila hádam aj 20 rokov. A pritom je to tak jednoduché, takmer bez práce.
Výhoda paráku je, že ovocie stačí dobre umyť, odstrániť lístky ale už netreba odstraňovať kostrnky. 
Celkom konkrétny recept na sirup nepridám pretože som robila len tak od oka. Parák je zložený zo 4 častí. Do najspodnejšej sa naleje voda, stredná slúži na zber šťavy a má hadičku ktorou sa šťava vypúšťa, do vrchnej, najväčšej nádoby sa nasype ovocie a priklopí sa vekom. Potom už len stačí zapnúť plotničku a nechať variť cca 30 minút a môžete začať stáčať.

Môžete robiť celkom bez cukru a osladiť až stočenú šťavu. 
Dávkovanie: 1 liter šťavy + 1 kg cukru + 20g kyseliny citrónovej.

Ovocie ale lepšie púšťa šťavu keď sa presýpa cukrom. Ja som asi na 3,50 kg ovocia nasypala 1kg cukru, samozrejme postupne. Počas parenia som ovocie prisýpala až som minula všetko ovocie. Výhoda paráku je tá, že prvýkrát stočíte sirup, potom na dužinu nalejete cca 1 liter vody a necháte pariť cca 30 minút a scedíte. Získate tak malinovku ktorú môžete ale aj nemusíte riediť vodou a je dobré ju vypiť hneď alebo zasterilizovať.
Alebo dužinu ktorá zostane po prvom stočení prepasírujete do hrnca, pridáte podľa potreby a chuti cukor a uvaríte džem. 
Alebo ešte na samom začiatku ríbezle dôkladne nielen umyjete ale aj odstopkujete, po odšťavení zostane čistá dužina z ktorej môžete uvariť džem aj so šupkami.
Ja som ale robila len sirup a robila som aj malinovku z druhého stáčania. 
Sirup som stáčala priamo do veľkého hrnca, pridala som ešte 1kg cukru a sirup som prevarila, potom som pridala 2 sáčky kyseliny citrónovej, sirup sme ochutnali, pridala som ešte trochu cukru len tak od oka, povarila a naplnila do fliaš. Ešte horúce fľaše som zakryla dekou a nechala do druhého dňa. Nesterilizujem. Takto som robila 3 dávky, koľko toho sirupu bola nakoniec netuším zabudla som to porátať ale asi 20 litrov a z tej poslednej várky sa mi podaril fakt hustý, taký polotekutý rôsol a ten je úplne fantastický na zmrzlinu.
Sirup som rozdala deťom a vnúčatkám. Aj susedom sa ušlo a aj v našej komore zostalo dosť. V zime bude dobrý do čaju.

rok 2020

13-7-2020: tohto roku sme nemali až tak veľa ríbezlí ale nazbierali sme za vedro čiernych a pol vedra červených. Niečo z červených sa zjedlo, niečo išlo na koláč a zbytok som premiešala s čiernymi a urobila sirup.
Stočila som 6 litrov šťavy. Počas stáčania som presýpala kilom cukru. Do šťavy som potom ešte pridala 5 kg cukru a 120 g kyseliny. Spravila som 10 litrov sirupu.
Sirup je taký hustý, že úplne zrôsolovatel, ale to nevadí bude dobrý aj na palacinky aj na zmrzlinu aj ako malinovka.
Z druhého stáčania som spravila asi 3 litre malinovky ktorá je ale tiež dosť hustá takže ju treba riediť.



20-6-2021
toho roku som robila len z jednej dávky ale potešilo aj to 


2 komentáre:

  1. Dakujem za recept. Dostala som taký hrniec od nebohej svokry este dávno, ale nikdy som nemala odvahu ho skúsiť. Teraz prisiel cas :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. keď boli deti malé používala som tento hrniec veľmi často a robila som veľké množstvá sirupu... teraz som sa k tomu vrátila zas, robím hlavne kvôli vnúčatám... vrele odporúčam :-)

      Odstrániť